هوش مصنوعی
اخبار هوش مصنوعی

Adobe Firefly | پک شگفت‌انگیز هوش مصنوعی ادوبی

نگاه کلی به مطالب

Adobe Firefly چیست؟

ادوبی فایرفلای یک تولیدکننده عکس است که در آن شما به سادگی کلمات یا توضیحات را تایپ می‌کنید و سیستم، تصاویر را بر اساس ورودی شما تولید می‌کند. در حال حاضر Adobe Firefly در مرحله آزمایشی (Beta) است، بنابراین فعلاً فقط می‌توانید تصاویر را برای استفاده شخصی بکار ببرید.

در حال حاضر استفاده از فایرفلای نسخه آزمایشی رایگان است. اما وقتی به نسخه اصلی تبدیل شود، احتمال دارد نیاز به پرداخت هزینه داشته باشد.

ادوبی فایرفلای تنهای یک ابزار نیست! بلکه مجموعه‌ای از مدل‌های هوش مصنوعی است که شرکت Adobe از آنها در اپلیکیشن‌های Creative Cloud استفاده کرده است. (برای مثال Premiere pro, Photoshop و Illustrator)

 این اولین فعالیت شرکت Adobe در زمینه هوش مصنوعی نیست. قبلا  Adobe sensei که یک مدل هوش مصنوعی است در سال‌های اخیر وارد فتوشاپ و دیگر نرم افزار‌های هوش مصنوعی شده بود. برای مثال، ابزار Select Subject در فتوشاپ که با استفاده از هوش مصنوعی ساخته شده بود.

 

ویژگی‌های شگفت انگیز Adobe Firefly

در حالی که تولید‌کننده‌های هوش مصنوعی “متن به تصویر” یکی از ساده ترین ابزار‌های هوش مصنوعی است، شرکت Adobe سعی دارد قابلیت‌های پیشرفته تری را ارائه دهد. مثلا قابلیت “همکاری”. ادغام Firefly در فتوشاپ این اجازه را می‌دهد که همراه چند نفر همزمان روی یک اثر کار بکنید، بازخورد ارائه دهید و طرح‌ها را به اشتراک بگذارید. این قابلیت اهمیت بالایی دارد چون می‌توانید به صورت گروهی روی یک پروژه کار کنید (با این قابلیت می توانید تصویر، ویدئو و حتی طراحی وب انجام دهید). 

تفاوت Adobe Firefly با سایر رقبا!

برخلاف مدل‌های قبلی هوش مصنوعی، شما نیازی به Discord یا هیچ پلتفرم پیام رسان دیگری ندارید و تنها با وارد شدن به سایت (یا ساختن اکانت)، می‌توانید از ادوبی فایرفلای بتا استفاده کنید.

تفاوت دیگر ادوبی فایرفلای با رقبای خود مانند Midjourney, Stable diffusion و Dall-E2 این است که آنها منابع خود را از اینترنت برداشته‌اند، بدون توجه به قانون مالکیت و کپی رایت. اما ادوبی فایرفلای از عکس‌های open-source داخل Adobe stocks استفاده کرده است.

Adobe Firefly Generative fill (Photoshop)

از وقتی که Adobe Firefly به فتوشاپ اضافه شده است، ویژگی‌های کلیدی بیشتری که برای سرعت بخشیدن به کار طراحی شده، آشکار شده‌اند، یکی از آنها Generative Fill است.

این قابلیت شما را قادر می‌سازد تا با استفاده از یک قلموی استاندارد، قسمت‌هایی از پس‌زمینه تصویر را حذف کنید و سپس با استفاده از دستور‌های متنی، پس‌زمینه جدیدی را بیافرینید.  فتوشاپ قبلاً این نوع ویژگی را در Content Aware داشت، اما فایرفلای سطح بالاتری را به کاربران ارائه میدهد.

شما می‌توانید نه تنها قسمت‌هایی از پس‌زمینه را جایگزین کنید، بلکه می‌توانید جزییات کوچک یا بزرگ، از اضافه کردن کاراکترهای جدید گرفته تا تنظیم سایه‌ها و نور را انجام دهید. برای بسیاری از هنرمندان این می‌تواند ابزاری برای تنظیم نور در یک صحنه و حتی ساخت یک اثر هنری جدید باشد!

یکی از ویژگی‌های فتوشاپ که توسط Firefly فعال شده‌، ابزار «گسترش» است که به شما امکان را می‌دهد که عکس‌تان را بزرگتر کنید و جزئیات جدیدی به تصویرتان اضافه کنید. در 35 ثانیه در ویدیوی بالا می‌توانید ببینید که چگونه یک دریاچه به یک صحنه اضافه می‌شود و آن را به سادگی با تایپ «دریاچه یخ‌زده با بازتاب» در کادر درخواست گسترش می‌دهد.

به راحتی متن 3 بعدی (3D) جذاب بساز!

Adobe Firefly علاوه بر اینکه در ایجاد تصاویر واقعی و منحصر به فرد برای استفاده در پروژه‌هایتان قدرتمند است، کاربردهای جالبی برای ایجاد متن و فونت دارد. ارزش آن را دارد که گزینه‌های جلوه‌های متنی را در Adobe Firefly امتحان کنید و نتایج عالی را به راحتی دریافت کنید. 

تحول بزرگ در زمینه سه بعدی (3D)!

Adobe Firefly قرار است کارهای شگفت انگیزی را در حوزه سه بعدی انجام دهد، مانند تبدیل تصاویر سه بعدی ساده به تصاویر واقعی و ایجاد سریع سبک‌ها و انواع اشیاء سه بعدی جدید.

در حال حاضر این ویژگی، جدای از اینکه می‌تواند متنی سه‌بعدی ایجاد کند، یک ابزار کار نیست. بر اساس تجربه، برای هنرمندان دو بعدی و همکارانی که هنوز در سه بعدی مهارت ندارند، ایجاد این نوع تصاویر می‌تواند بسیار دشوار باشد مگر اینکه در تصویرسازی یا دستکاری عکس به خوبی مسلط باشید.

ویرایش ویدیو بر اساس متن (به زودی)

Adobe Firefly قرار است ابزار ویرایش ویدیو تولید کند. Adobe قصد دارد قابلیت‌هایی ایجاد کند که به شما این امکان را می‌دهد که حال و هوا، فضا یا رنگ‌ها را در کلیپ‌های ویدیویی خود تغییر دهید. شما حتی قادر خواهید بود آب و هوا را تغییر دهید و تراکم باران، مه و برف را تنظیم کنید. این ابزار خیلی به سرعت بخشیدن در کار کمک می‌کند.